W tym artykule wytłumaczę Ci, jak zatwierdzić nadgodziny, a także jak wprowadzić odbiór nadgodzin, aby zrekompensować pracownikowi nadprogramowy czas pracy.
Zatwierdź nadgodziny
Składając wniosek o odbiór nadgodzin, warto upewnić się wcześniej, czy wszystkie nadgodziny w danym okresie zostały poprawnie wyliczone. Nadgodziny są z założenia wyliczane automatycznie z wyjątkiem przypadków:
- gdy na koncie są włączone dodatkowe ustawienia rozliczeń (tolerancje)
- gdy pracownik przyszedł do pracy w dniu, kiedy nie miał zaplanowanej zmiany
Wówczas należy zweryfikować dane obecności i zatwierdzić te, w przypadku których chcemy zaliczyć nadprogramowy czas pracy. Można to zrobić z poziomu sekcji Ewidencja czasu pracy lub Lista obecności.
KLIKNIJ TUTAJ, aby dowiedzieć się, czym są dodatkowe ustawienia rozliczeń.
KLIKNIJ TUTAJ, aby dowiedzieć się, jak zatwierdzić nadprogramowy czas pracy.
Złóż wniosek o odbiór nadgodzin
Manager
Aby wprowadzić odbiór nadgodzin, przejdź do sekcji Grafik pracy, wyszukaj danego pracownika i kliknij ikonkę "+" w dniu, kiedy chcesz udzielić pracownikowi czas wolny za wypracowane nadgodziny.
Kliknij Dodaj urlop, wyszukaj Odbiór nadgodzin.
Wybierz okres odbioru nadgodzin i wprowadź przedział godzinowy. Zadeklaruj również, czy odbiór nadgodzin jest na wniosek pracodawcy, czy pracownika.
Jeżeli wniosek o odbiór nadgodzin zostanie złożony przez pracownika, wówczas pracodawca jest zobowiązany udzielić mu go w proporcji 1:1, czyli za dwie godziny nadliczbowe – dwie godziny czasu wolnego.
Natomiast gdy odbiór czasu wolnego za nadgodziny został narzucony pracownikowi odgórnie przez pracodawcę, to ma on obowiązek udzielić go w proporcji 1:1,5. Oznacza to, że za dwie godziny nadliczbowe pracodawca musi udzielić pracownikowi trzech godzin wolnych do końca okresu rozliczeniowego.
Pamiętaj, aby wybrać pulę nadgodzin, która zostanie pomniejszona o wartość odebranych nadgodzin. W przeciwnym razie będzie to jednoznaczne z tym, że udzielisz pracownikowi dnia wolnego, za który będzie należało również wypłacić wynagrodzenie.
Pracownik
Pracownik ma również możliwość wprowadzenia wniosku o odbiór nadgodzin z poziomu aplikacji mobilnej.
Tak samo jak w przypadku managera, pracownik musi wybrać okres odbioru nadgodzin i wprowadzić przedział godzinowy.
KLIKNIJ TUTAJ, aby dowiedzieć się, jak krok po kroku dodać nieobecność z poziomu aplikacji Kadromierz Pracownik.
Sprawdź szczegóły wniosku o odbiór nadgodzin
Szczegóły wniosku o odbiór nadgodzin możesz zweryfikować z trzech poziomów:
Z poziomu sekcji Grafik pracy
Z poziomu sekcji Urlopy i delegacje
W podanej sekcji wyszukaj danego pracownika, a następnie kliknij trzy kropki >> Wniosek.
Z poziomu sekcji Ewidencja czasu pracy
Czas trwania odbioru nadgodzin zostanie wykazany w kolumnie Nieobecność:
Aby wyświetlić szczegóły wniosku z poziomu Ewidencji czasu pracy, włącz tryb edycji, a następnie kliknij trzy kropki >> Podgląd wniosku.
Podsumowanie nadgodzin i odbioru nadgodzin
Ewidencja czasu pracy
W widoku sumarycznym/grupowym możesz włączyć dodatkowe kolumny, dotyczące nadgodzin:
Nadgodziny 50%
Nadgodziny 100%
Odbiory 50%
Odbiory 100%
Nadgodziny do wypłaty 50%
Nadgodziny do wypłaty 100%
Nadgodziny do wypłaty = Nadgodziny - Odbiory
W widoku szczegółowym możesz podejrzeć sumę nadgodzin i odbiorów w danym miesiącu, klikając na "Pozostałe zestawienie" pod ewidencją.
Eksporty
Za pomocą eksportu Sumaryczny raport czasu pracy możesz w łatwy sposób sprawdzić dla wszystkich pracowników:
- liczbę wypracowanych nadgodzin w danym okresie
- liczbę odebranych nadgodzin,
- liczbę nadgodzin, które nie zostały zrekompensowane w postaci dnia wolnego i należy wypłacić za nie odpowiednie wynagrodzenie
Przejdź do sekcji Eksporty, wybierz Sumaryczny raport czasu pracy i zaznacz opcje: Nieobecności, Nadgodziny.
W kolumnach dotyczących odbioru nadgodzin znajdą się wszystkie odbiory nawet z innych miesięcy niż wybrany okres generowanego raportu, ale za nadgodziny wypracowane w okresie, za który został wygenerowany raport.